حمله طرفداران خشمگین مقتدی صدر به سفارت سوئد در عراق

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه :  وزارت خارجه سوئد به حمله شهروندان عراقی به سفارت این کشور در بغداد واکنش نشان داد.

در همین ارتباط نیز، وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که همه کارمندان سفارت ما در بغداد در سلامت هستند و این وزارتخانه به طور منظم با آنها در تماس است.

وزارت امور خارجه سوئد با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکومیت حملات به دیپلمات‌ها و کارکنان سازمان‌های بین المللی، گفت: مقامات عراقی مسئولیت حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک و کارکنان آنها را بر عهده دارند.

واکنش وزارت خارجه سوئد پس از آن صورت گرفته است که بامداد پنجشنبه در ادامه خشم عمومی علیه دولت سوئد، حامیان جنبش صدر در عراق سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند و به دفتر مرکزی آن حمله کردند.

 

حمله به سفارت سوئد در عراق در پی خشم عمومی از این کشور بدلیل صدور مجوز سوزاندن کتب شریف آسمانی و بویژه قرآن کریم صورت گرفت است.

 

این دومین حمله به سفارت سوئد در عراق طی کمتر از یک ماه گذشته است. کمتر از یک ماه پیش نیز زمانی که سوئد مجوز سوزاندن قران کریم را صادر کرد، در آن زمان و در اعتراض به آتش زدن قرآن کریم؛ صدها تن از حامیان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق عصر به ساختمان سفارت سوئد در منطقه صالحیه در مرکز بغداد یورش برده بودند.

 

حمله عراقی‌ها به سفارت سوئد در حالی صورت گرفته که روز گذشته وزارت خارجه عراق اعلام کرد فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در گفتگوی تلفنی با توبیاس بیلستروم، همتای سوئدی خود، موضوع تهدید به تکرار هتاکی به قرآن کریم از سوی شخصی که چندی پیش نسبت به هتک حرمت قرآن در سوئد اقدام کرده بود را مورد بحث و بررسی قرار داد.

فؤاد حسین با اشاره به خطر این دست اقدامات هتاکانه، از دولت سوئد خواست که از تکرار بی‌احترامی‌های مکرر به مقدسات اسلامی جلوگیری کند.

وی بر اهمیت وجود موضع‌گیری بین‌المللی قاطع برخواسته از قوانین و عرف بین‌المللی که از بی‌احترامی و تعرض به ادیان، کتاب‌های مقدس و اعتقادات ممانعت به عمل می‌آورد تأکید کرد؛ چرا که چنین اقداماتی در قالب آزادی بیان نمی‌گنجند.

وزیر خارجه عراق بر توجه دولت و ملت عراق نسبت به امنیت و سلامت دفاتر دیپلماتیک در بغداد از جمله سفارت سوئد در این کشور تأکید کرد و احترام به آزادی بیان، بر اساس ضوابط قانونی و عدم بی‌احترامی به ادیان یا آزادی عقاید را مهم ارزیابی نمود.

در مقابل، توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد نیز این اقدام را از جانب دولت سوئد محکوم دانست و این دست اقدامات ضداسلامی را ناپذیرفتنی خواند.

وی تأکید کرد که دولت سوئد به هر حال، از این اقدامات حمایت یا چشم‌پوشی نمی‌کند و خود را نسبت به حمایت از سفارت عراق در استکهلم ملزم می‌داند.

از سوی دیگر هفته گذشته سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنان خود با اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد گفت: کسی که نسبت به سوزاندن قرآن کریم در سوئد اقدام کرد، با موساد رابطه دارد و هدف او از این اقدام تفرقه‌افکنی میان مسلمانان و مسیحیان است.

در هشتم تیرماه، یک شهروند تندرو سوئدی تحت حمایت مقامات این کشور در مقابل مسجدی در استکهلم، پایتخت سوئد اقدام به هتک حرمت به قرآن کریم کرد. این شخص افراطی در مقابل حدود ۲۰۰ نفر اقدام به پاره کردن صفحات قرآن کریم و آتش زدن آن کرد. در این اثنا، حاضران با فریادهای «الله اکبر» به این اقدام فرد موهن اعتراض کردند و فردی نیز تلاش کرد که به سمت وی سنگ پرتاب کند اما پلیس وی را بازداشت کرد. پیش از این، پلیس سوئد اعلام کرده بود که به تظاهرات افرادی که خواهان آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در برابر مسجد اصلی استکهلم در نخستین روزهای عید مبارک قربان هستند، مجوز داده است. این اقدام شنیع واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است.

در همان زمان، دولت عراق حادثه قرآن سوزی در استکهلم، پایتخت سوئد توسط افراط گرایان را محکوم کرد. در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، به نقل از باسم العوادی، سخنگوی دولت این کشور آمده بود: دولت عراق سوزاندن قرآن کریم توسط برخی از بیماران روانی را که اغلب از سوی افرادی با ذهن و روح بیمار و افراطی، به صورت علنی و مملو از نفرت و زیر پا گذاشتن تمامی ارزش‌های انسانی است، به شدت محکوم می‌کند.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا