پیش بینی سازمان هواشناسی عراق برای گرمای بیش از ۵۰ درجه ایام اربعین

سازمان هواشناسی عراق پیش‌بینی کرده که دمای هوا در ایام اربعین به بیش از۵۰ درجه می‌رسد. بر همین اساس، مسؤولان ایران و عراق برای جلوگیری از گرمازدگی زائران اربعین در حال برنامه‌ریزی هستند.

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه : دمای هوا در کربلا این روزها افزایش یافته است و سازمان هواشناسی عراق اعلام کرده که دمای هوا در ایام اربعین به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

برنامه‌ریزی عراق برای اربعین در گرما

در آستانه اربعین حسینی، عراق در حال برنامه‌ریزی به منظور پذیرایی از میلیون‌ها زائر است و استاندار کربلا نیز با اشاره به گرمای هوا در ایام اربعین می‌گوید: ما برای برگزاری مراسم اربعین با دمای بیش از  ۵۰ درجه سانتیگراد آماده می‌شویم.

وزارت بهداشت عراق هم به پایگاه‌های درمانی و بیمارستان‌های این کشور برای ایام اربعین آماده‌باش داده است. همچنین موکب‌هایی در مسیر اربعین توسط وزارت بهداشت عراق راه‌اندازی می‌شود تا زائران را با راهکارهای جلوگیری از گرمازدگی آشنا کنند.

دولت عراق نیز پیشنهاد داده تا در مسیر پیاده‌روی اربعین قسمت‌هایی مه‌پاش نصب شود تا از گرمای هوا بکاهد. در عزاداری دهه اول محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی، در بین‌الحرمین نیز مه‌پاش‌هایی نصب شد.

سال گذشته نیز هوا در ایام اربعین بسیار گرم بود. با این وجود، بسیاری از زائران در ساعات اوج گرما مسیرهای پیاده‌روی اربعین را طی کرده و‌موکب‌ها نیز فعال بودند و به زائران خدمت می‌کردند.

اسکان زائران اربعین در موکب‌های کولردار

مجید نامجو، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: امسال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ موکب در ایام اربعین به زائران خدمت می‌کند که با توجه به گرمای هوا، در زمینه اسکان فعال‌تر می‌شویم.

وی با بیان اینکه توصیه ما به مسؤولان موکب‌‌های اسکان در ایام اربعین، ایجاد فضایی امن و البته خنک است، می‌افزاید: با توجه به گرمای هوا از موکبداران خواسته‌ایم که نصب سیستم تهویه و سرمایشی همچون کولر را مورد توجه قرار دهند تا در گرمای هوا زائران بتوانند ساعاتی را در موکب‌ها استراحت کرده و دچار گرمازدگی نشوند.

توزیع آب سرد بین زائران اربعین

البته توزیع آب سرد در مرزها و مسیر زائران اربعین از دیگر اقداماتی است که امسال در ایام اربعین پیش‌بینی شده است؛ به طوری که آب بسته بندی در مرزهای خروجی در حال ذخیره است تا با آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین در اختیار زائران قرار گیرد.

کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین و همچنین سایر کمیته‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی زائران اقداماتی را پیش‌بینی کرده‌اند که پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

نصب مه‌پاش در مسیر زائران اربعین

نصب مه‌پاش و سایه‌بان در مرزهای خروجی نیز برای جلوگیری از گرمازدگی و کاهش دمای هوا در نظر گرفته شده است که بزودی همه مه‌پاش‌ها در مرزهای خروجی به ویژه مرز مهران، خسروی و شلمچه نصب خواهد شد.

امسال مراسم اربعین از اول ماه صفر همزمان با ۲۷ مرداد آغاز می‌شود و تا ۲۰ شهریور ادامه دارد. اربعین سال جاری به تقویم عراق ۱۶ شهریور است.

لازم به ذکر است که در اربعین سال گذشته (۱۴۰۱) تعداد ۱۷۰ زائر ایرانی در عراق فوت شدند که از این تعداد ۹۰ نفر در اثر گرمازدگی فوت شده اند و گرمازدگی می تواند در مدت زمان دو ساعت جان افراد را بگیرد

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا