یک پیشگویی تلخ درباره وضعیت اینترنت ایران

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه : مسئولیت افزایش قیمت و کندی سرعت اینترنت متوجه وزیر ارتباطات است. درباره کندی اینترنت و نبود کیفیت آن در کنار گران بودن قیمت آن هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی متولیان وجود ندارد و بدون تردید این رویه در آینده نه‌تنها بهبود نمی‌یابد بلکه بغرنج‌تر نیز خواهد شد. با این حال این روزها ورود مجلس به این موضوع، آن هم در شرایطی که این مجلس به طور جد دنبال طرح صیانت از فضای مجازی است، می‌تواند تنها رنگ‌وبوی انتخاباتی داشته باشد

حامد بیدی، کنشگر دسترسی آزاد به اینترنت نیز درباره وضعیت فعلی اینترنت و مطالبه‌گری جدید نمایندگان مجلس درباره وضعیت اینترنت به هم‌میهن گفت: «وقتی وزیر می‌گوید آرزوی من این است که روزی برسد که هیچ ایرانی نیاز به فیلترشکن نداشته باشد، ‌منظور رفع فیلتر پلتفرم‌ها نیست بلکه منظور این است که نیاز کاربر ایرانی از طریق همین پلتفرم‌ها رفع شود تا نیاز به VPN نباشد.

صحبت‌هایی که مطرح می‌شود غیردقیق و سطحی است که مخاطب آن نماینده‌ها و مسئولانی هستند که اطلاعات فنی و دقیق و دانش و تخصص کافی ندارند و با شنیدن این سخنان فکر می‌کنند که اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. گزارش انجمن تجارت الکترونیک که یک ماه پیش منتشر شد، ‌حاکی از وخامت اوضاع اینترنت کشور در مقایسه با جهان بین‌الملل و در مقایسه با گذشته بود.»

بیدی درباره انتقادات نمایندگان مجلس از وضعیت اینترنت گفت:«قطعاً نباید موضوع نزدیک شدن به زمان انتخابات را نادیده گرفت. همواره مجلس‌های سال آخر، مردمی‌تر و مطالبه‌گرتر بوده‌اند به صورت سنتی‌ و این مجلس هم از این قاعده مستثنی نیست. اما نکته‌ای که باید در نظر بگیریم این است که گزارش کمیسیون صنایع متمرکز بر این است که امروز حتی درباره کیفیت شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم‌های داخلی نیز با مشکل مواجه هستیم. در واقع موضوع صیانت و مطالبه عمومی درباره فیلترینگ و دسترسی آزاد به اینترنت است اما در گزارش کمیسیون درباره خسارت فراگیری که فیلترینگ اینستاگرام به کسب‌وکارها زده است اشاره نمی‌کند.

بلکه بر اختلال روی شبکه و مشکلات فنی از این دست صحبت می‌کند. امروز اگر مجلس موضوع اینترنت را پیگیری می‌کند عمدتاً دغدغه‌هایش‌ مبتنی بر شبکه داخلی یا شبکه ملی اطلاعات است تا اینترنت آزاد مورد نظر ما. لذا برخی صحبت‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا نشان دهند که خیلی هم طرفدار فیلترینگ نیستند و به نظر نمی‌رسد که اقدام چندانی در این‌باره شود.

وزیر چند ماه پیش ادعای رفع فیلتر کلاب‌هاوس را داشت که تا امروز انجام نشده است.» او بیان کرد:«این نگرانی نیز وجود دارد که صحبت‌های انجام‌شده درباره رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها نوعی زمینه‌سازی برای اینترنت طبقاتی باشد. یعنی در قالب اینترنت طبقاتی کار رفع فیلتر را انجام دهند. بنابراین هرچند که کلیت طرح موضوع اینترنت در مجلس رنگ و بوی انتخاباتی دارد اما سطح مباحث انجام شده تفاوت قابل توجهی با اصل مطالبه جامعه مدنی دارد.» او تاکید کرد:«نکته مهم این است که آیا قرار است اینترنت قطع شود؟ شکی نیست که تیم حاکمیتی فعلی یعنی معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در مجموع نگاه کلی‌شان بر گران‌تر و کُندتر کردن ترافیک بین‌المللی هستند. این رویکرد و سیاست‌گذاری از قبل مصوب شده و تصمیم و اراده آن وجود دارد.»

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا