نکات مهم بهداشتی برای پیاده روی در مراسم اربعین

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه : آستانه مراسم پیاده‌ روی اربعین حسینی رسانه‌های مختلف این پیاده‌ روی باشکوه را در ابعاد مختلف و به طور گسترده پوشش می‌دهند. این پیاده‌ روی علاوه بر جلوه آیینی و دینی، جلوه‌ای از استقامت ایمانی و توانایی جسمانی حاضران در این مراسم را نیز به نمایش می‌گذارد.

از این جهت که پیاده‌ روی اربعین حسینی را می‌توان نوعی فعالیت جسمانی سنگین نیز به حساب آورد، رعایت نکات سلامت و موارد مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی هنگام پیاده‌روی در این مراسم ضروری به نظر می‌رسد. به همین منظور در این مطلب نگاهی کرده‌ایم به نکات مهمی که باید هنگام پیاده‌روی و به‌ویژه پیاده‌روی در مراسم اربعین رعایت کرد.

پیش از انجام هر نوع پیاده‌روی سنگین، افراد باید مانند کوه‌نوردان تمریناتی را جهت آماده سازی جسمانی و بالا بردن استقامت بدن انجام دهند. اما در ابتدا به مهمترین نکات درباره پیاده روی اربعین اشاره می‌کنیم.

نکات مهم بهداشتی برای پیاده روی در مراسم اربعین

توجه داشته باشید که شما قرار است با توجه به مبداهای مختلفی که از آن پیاده‌روی را آغاز می‌کنید حداقل چندین روز پیاده‌روی کنید. بنابراین در طول راه باید از همه نظر راحت باشید. به این ترتیب اولین نکته‌ای که باید درباره پیاده روی اربعین رعایت کنید این است که لباس‌های راحت و سبک و البته مناسب بپوشید. سعی کنید از شلوار و لباس‌هایی از جنس جین با لباس‌های پلاستیکی استفاده نکنید.

یکی از نکات اولیه بهداشتی که باید در این راهپیمایی رعایت کرد، زدن واکسن‌های ضروری برای رفتن به کشور عراق است. پیش از سفر واکسن مننژیت تزریق کنید. معمولا ۱۰ روز قبل از شروع سفر، زمان مناسبی برای تزریق این واکسن است.

در روشنایی روز پیاده‌روی کنید و پیش از غروب محلی برای اسکان و استراحت‌تان پیدا کنید.

حتما کفش مناسب، شارژر و پاوربانک، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب با SPF ۵۰، کوله پشتی که در عین حال سبک، مقاوم و جادار باشد و مقداری پول که یا دینار باشد و یا دلار را به همراه داشته باشید. (بهترین SPF ضد آفتاب | انواع SPF را برای انتخاب ضدآفتاب مناسب‌ بشناسید)

یک عدد کیف کمری، کرم ضد سوختگی و یا پودر بچه، چند عدد چسب زخم، یک جفت جوراب اضافه و دستمال کاغذی نیز به همراه داشته باشید.

یک دمپایی در یک نایلون جداگانه ببرید تا زمان استفاده از سرویس بهداشتی، وضو گرفتن یا حتی برای رفع خستگی پا حین راهپیمایی از آن استفاده کنید.

اگر کمردرد، پادرد و یا مشکلی دارید، توجه کنید که در هر ۵ ساعت پیاده‌روی، ۸ مرتبه و هر بار ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشید.

افراد مسن، کودکان، بیماران قلبی، عصبی و زنان باردار تا جایی که امکان دارد از سفر اربعین خودداری کنند.

آماده سازی جسمانی برای سفری طولانی با پای پیاده

علاوه بر نکات و مراقبت‌های بهداشتی که باید در این سفر پیاده دور و دراز به کشور عراق رعایت کنید، رعایت نکاتی درباره آماده‌سازی جسمانی در زمان انجام پیاده‌روی‌های طولانی و سنگین این‌چنینی ضروری است. البته این‌ها نکاتی نیست که چند روز مانده به آغاز راهپیمایی اربعین انجام دهید، بلکه آمادگی جسمانی خود را باید دست‌کم از یک ماه قبل از آغاز این مراسم مهم آیینی آغاز کنید.

اگر مدتی است که مسافتی را طی نکرده‌اید، باید به آرامی شروع کنید. طول و سرعت پیاده‌روی خود را به‌تدریج افزایش دهید. در اینجا چند نکته در مورد نحوه شروع و نحوه آماده شدن برای پیاده‌روی آورده شده است.

تمرین گرم کردن بدن

به آرامی شروع کنید و از ابتدا تلاش نکنید مسیرهای طولانی را پیاده روی کنید؛ ابتدا چند تمرین گرم کردن و کشش انجام دهید. و بلافاصله بعد از یک وعده غذایی بزرگ پیاده‌روی نکنید.

شروع گام به گام

با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی شروع کنید و سپس به تدریج زمان پیاده‌روی خود را افزایش دهید. سعی کنید به منظور آماده سازی خود برای پیاده‌روی‌های سنگین حداقل سه بار در هفته پیاده‌روی کنید.

از تکنیک صحیح استفاده کنید

با سرعتی ثابت راه بروید، بازوهای خود را آزادانه بچرخانید و تا جایی که می‌توانید صاف بایستید.

چه کفش و جورابی برای پیاده روی طولانی ضروری است؟

جوراب نخی راحت و ضخیم بپوشید. کفش های معقول، راحت و سبک بهترین هستند.

ویژگی‌های یک کفش خوب برای پیاده روی اربعین | با این تکنیک از راحتی کفش خود مطمئن شوید

منطبق با آب و هوا لباس بپوشید

در زمستان لباس گرم و سبک مناسب و در تابستان لباس خنک و راحت بپوشید. کرم ضد آفتاب و کلاه خود را هنگام پیاده روی در گرمای شدید فراموش نکنید.

اهمیت آب در پیاده روی

قبل و بعد از پیاده روی آب بنوشید. در زمان پیاده روی، به خصوص در هوای گرم، آب همراه داشته باشید.

خنک شوید

مطمئن شوید که پس از یک پیاده روی سریع طولانی مدت خنک می‌شوید. چند تمرین کششی انجام دهید.

نکات پیاده روی برای سالمندان

در راهپیمایی اربعین تنها یک قشر سنی حضور ندارد، بلکه از همه سنین و همین طور سالمندان نیز حضور دارند که باید به طوز ویژه نکاتی را برای سلامتی و موارد بهداشتی مرتبط با راهپیمایی سنگین رعایت کنند.

قبل از شروع هر برنامه تناسب اندام جدید، به ویژه پیاده‌روی‌های طولانی و سنگین به پزشک خود برای معاینه پزشکی مراجعه کنید، به‌خصوص اگر اضافه وزن دارید، برای مدت طولانی ورزش نکرده‌اید یا از یک بیماری مزمن پزشکی رنج می‌برید.

غربالگری قبل از هر نوع ورزشی از جمله پیاده‌روی، برای شناسایی افرادی با شرایط پزشکی استفاده می‌شود که ممکن است آن‌ها ا در معرض خطر بالاتری برای تجربه یک مشکل سلامتی در طول فعالیت بدنی قرار دهد. این یک فیلتر یا «شبکه ایمنی» برای کمک به تصمیم گیری در مورد این است که آیا مزایای بالقوه پیاده روی طولانی یا ورزش برای شما بیشتر از خطرات آن است، یا خیر. در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا