ماجرای فرشته‌ای با نام داعی در ماه رجب

آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نویسنده کتاب المراقبات در شرافت ماه رجب از ماجرای فرشته‌ای با نام «داعی» میگوید

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه : مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نویسنده کتاب المراقبات در شرافت ماه رجب چنین نوشته اند:

این ماه از جهات متعدد اهمیت دارد، از جمله اینکه از ماههای حرام بوده و ولادت امیرالمومنین علیه السلام و بعثت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در این ماه واقع شده است و شب اول آن یکی از چهار شبی است که تأکید به شب زنده‌داری و عبادت شده است.

پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند:

«در آسمان هفتم فرشته‌ای با نام «داعی» وجود دارد که در هر شب این ماه تا صبح می‌گوید: خوشا بحال تسبیح کنندگان خدا، خوشا بحال فرمانبرداران خدا. خدای متعال می‌فرماید: همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، فرمانبردار کسی هستم که فرمانبردارم باشد و بخشنده خواهان بخشایش هستم. ماه ماه من بنده بنده من و رحمت رحمت من است. هر کسی در این ماه من را بخواند او را اجابت می‌کنم و هر کس از من بخواهد به او می‌دهم و هر کس از من هدایت بخواهد او را هدایت می‌کنم. این ماه را رشته‌ای بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد به من می‌رسد».

اذکار و دعاهای ماه رجب

 

از اعمال مهم رجب اذکار و ادعیه این ماه می‌باشد که عبارتند از:

 

۱_ هزار مرتبه ذکراستغفر اللّه ذا الجلال و الإکرام من جمیع الذنوب و الآثام در این ماه که موجب غفران تمام گناهان می‌شود.

 

۲_ قرائت ده‌هزار مرتبه یا هزار مرتبه سوره توحید در این ماه، در روایتی ذکر شده:

 

«کسی که هزار بار آن را بخواند روز قیامت عمل هزار پیامبر و هزار فرشته را می‌آورد. و هیچکس نزدیکتر از او به خدا نیست مگر کسی که بیشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن این سوره در رجب چندین برابر است.»

 

۳_ هزار مرتبه ذکر «لا اله الا اللّه»

 

۴_ هزار مرتبه ذکر «سبحان اللّه»

 

۵_ صد مرتبه ذکر «أستغفر اللّه الّذی لا اله الا هو وحده لا شریک له و اتوب إلیه»

 

۶_ ذکر «عظم الذّنب من عبدک فلیحسن العفو من عندک» در سجده‌های ماه رجب به تبعیت از امام سجاد علیه السلام که این ذکر را می‌گفتند.

۷_ بعد از هر نمازی بگوید: «یا من ارجوه لکلّ خیر و آمن سخطه عند کلّ شرّ، یا من یعطی الکثیر بالقلیل یا من یعطی من سئله یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه تحنّنا منه و رحمة أعطنی بمسألتی إیّاک جمیع خیر الدّنیا و جمیع خیر الآخرة و اصرف عنّی بمسألتی إیّاک جمیع شرّ الدنیا و شرّ الآخرة فإنّه غیر منقوص ما أعطیت و زدنی من فضلک یا کریم» سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حرکت داده و گریه کند و بگوید: «یا ذا الجلال و الإکرام یا ذا النّعماء و الجود یا ذا المنّ و الطّول حرّم شیبتی علی النّار»

نمازی برای هر شب این ماه

مستحب است در ماه رجب شصت رکعت خوانده شود به این صورت که هر شب این ماه دو رکعت که در هر رکعت آن سوره فاتحه را یک مرتبه وقل یا أیها الکافرون را سه مرتبه و قل هو اللّه احدرا یک مرتبه بخواند و هنگامی که سلام نماز را داد، دستهای خود را بلند کرده و بگوید:

لا إلهَ الا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیْکَ لَهُ له الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیی وَ یُمیتُ وَ هُوَ حَیُّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیْرٌ وَ إِلَیْهِ الْمَصِیْرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الا بِاللَّهِ العَلِیِّ العَظِیْمِ اللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ النَبیِّ الأُمِّی و دستهای خود را بصورت بکشد.

پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: هر کس چنین کند خداوند متعال دعای او را مستجاب و ثواب شصت حج و شصت عمره به او می‌دهد.

پایان مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا