خسروی بهترین مرز برای تردد زائران اربعین

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه: استان کرمانشاه به دلیل همسایگی با کشور عراق و داشتن ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق از دیرباز همواره مسیر تردد عتبات عالیات بوده و مردم برای عزیمت به عراق از این استان و از مرز بین المللی خسروی عبور می‌کردند.

مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه قرار دارد که پس از شکست داعش در منطقه و بازگشایی مجدد برای دومین سال پیاپی میزبان زائران اربعین است.

سال گذشته با فعالیت مجدد مرز خسروی حدود ۵۰۰ هزار زائر از مرز خسروی عبور کردند و امسال پیش بینی می‌شود با ارتقای زیرساخت‌های مرزی و فراهم آوردن تجهیزات حدود ۱.۵ میلیون زائر از این مرز عبور کنند.

طی ماه‌های گذشته جلسات ستاد اربعین در استان کرمانشاه با حضور وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین برگزار شد تا مقدمات پذیرش زوار به بهترین نحو ممکن انجام گیرد.

وقتی از کرمانشاه به سمت قصرشیرین حرکت خود را آغاز می‌کنیم در ابتدای مسیر پرچم‌های «یا حسین (ع)» و «یا ابوالفضل (ع)» در مسیر کرمانشاه تا ماهیدشت خودنمایی می‌کند و دل‌های عاشقان امام حسین (ع) را بیش از هر زمان دیگری بی تاب زیارت می‌کند.

فضاسازی اربعین در استان کرمانشاه مورد توجه قرار گرفت

حجت الاسلام یوسف احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه و رئیس کمیته فرهنگی اربعین استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی برای اربعین امسال از سوی کمیته فرهنگی اربعین برنامه ریزی شده است.

وی افزود: یکی از مواردی که نیازمند توجه بود فضاسازی مسیر کرمانشاه به سوی مرز خسروی بود که در مسیر کرمانشاه تا ماهیدشت پرچم‌های عزای سیدالشهدا (ع) نصب شد.

وی فضاسازی ویژه در مرز خسروی و دیوار نویسی‌های در مسیر کرمانشاه به قصرشیرین را دیگر برنامه فضاسازی محیطی کمیته فرهنگی اعلام کرد.

رئیس کمیته فرهنگی اربعین استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین پویش زیارت نیابتی به یاد شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم نیز اجرا می‌شود.

حجت الاسلام احمدی بیان کرد: همچنین ۱۰۰ طرح بنر مختلف از سوی کمیته فرهنگی اربعین استان کرمانشاه طراحی و در اختیار فرمانداران، شهرداران و ادارات قرار گرفت تا با نصب آنها به فضاسازی محیطی کمک شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که توسط کمیته فرهنگی اربعین استان کرمانشاه دنبال شد، راه اندازی موکب امداد زائر برای دومین سال پیاپی بود که با هماهنگی شرکت مخابرات علاوه بر ارسال پیامک خوش آمدگویی زائران می‌توانند با تماس با شماره ۰۸۳۳۱۳۸ از خدمات اسکان، پذیرایی، راهنمای شهر بهره مند شوند.

رئیس کمیته فرهنگی اربعین استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری آئین افتتاح خدمت رسانی به زائرین در مرز خسروی، گفت: در این مراسم پرچم عزای امام حسین (ع) در نقطه صفر مرزی خسروی به اهتزاز درآمد.

آمادگی مرز خسروی برای پذیرش زوار

محمد نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر آمادگی در فراهم کردن زیرساخت‌های مرز در ایام اربعین اظهار کرد: آماده سازی‌ها در حوزه رفاهی، بهداشتی و درمانی، راه‌ها، حمل و نقل و… انجام گرفته است.

فرماندار قصرشیرین خاطرنشان کرد: مرز خسروی در سال جاری بر اساس تمهیدات اندیشیده شده و رفع نواقص نسبت به سال گذشته از هر نظر آماده‌تر شده است.

آمادگی بیش از ۱۷۰ گیت در دو طرف مرز، برپایی هفت درمانگاه درمانی توسط ارتش، سپاه و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به همراه اتاق‌های سرد در مرز خسروی، استقرار ۱۵۰ اتوبوس حمل و نقل درون شهری در مرز خسروی، آماده‌سازی ۱۲۰ هکتار پارکینگ در قصرشیرین و مرز خسروی با ظرفیت ۸۰ هزار دستگاه خودرو، ۲۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و هفت هزار متر مربع سایبان از نقطه ورودی به پایانه مرز خسروی از دیگر خدمات فراهم شده در مرز خسروی است.

وی با اشاره به فراهم شدن امکانات حمل و نقل در مرز خسروی و منذریه، افزود: طبق صحبت‌های صورت گرفته با فرماندار خانقین قرار شده به هر تعدادی که زوار داشته باشیم ماشین در آن طرف مرز وجود داشته باشد تا زائر سرگردان نباشد.

نجفی در خصوص نرخ کرایه ماشین در آن سوی مرز، گفت: بر اساس توافقات اولیه برای هر نفر ۱۰ هزار دینار کرایه اتوبوس و همچنین برای هر نفر ۱۲ الی ۱۵ هزار دینار کرایه خودروهای سواری و ون تا حسینه (محلی در نزدیکی بغداد) اعلام شده تا زائر از آن‌جا به عتبات عالیات (کربلا، سامرا و…) مشرف شود.

تردد روان زائران در مرز خسروی

علی شعبانی اظهار کرد: شهرستان قصرشیرین و پایانه مرزی خسروی آماده پذیرش زوار اربعین است و هم اکنون تردد زائران از این مرز روان است.

وی افزود: از ورودی نصرآباد پارکینگ‌های قصرشیرین آغاز شده و مردم می‌توانند بدون مشکل از آنها استفاده کنند سپس با اتوبوس‌های درون شهری راهی مرز خسروی شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: ظرفیت پارکینگ‌های قصرشیرین ۱۲۰ هزار خودرو است و هزینه روزانه آن ۲۵ هزار تومان است.

شعبانی با اشاره به استقرار اتوبوس‌های درون شهری برای جابجایی زوار گفت: نرخ کرایه این اتوبوس‌ها ۲۰ هزار تومان است.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا