مسئولان مقدمات زیارت آسان مردم در اربعین را فراهم سازند

آیت‌الله نوری‌همدانی در پیامی درباره اربعین نوشت: مسؤولان زمینه زیارت راحت مردم را در اربعین فراهم کنند

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه : نشست هم‌اندیشی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فعال در کنگره عظیم اربعین حسینی صبح امروز یکشنبه ۱۵ مردادماه در سالن گلزار شهدای بهشت زهرا برگزار شد.

مسؤولان زمینه زیارت راحت مردم را در اربعین فراهم کنند

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام رهبری مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد پیام آیت الله نوری همدانی مرجع عالیقدر جهان تشیع به این مراسم و تمام موکب‌داران اربعین را قرائت کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

برنامه‌هایی که به مناسبت شهادت حضرت سید‌الشهدا صورت می‌گیرد، در ماندگاری شیعه نقش مهمی را داشته است و علت اصلی آن است که این برنامه‌ها محلی برای تبلیغ و ترویج بوده و اگر بصورت صحیح و حقیقی انجام گیرد وجدان‌ها را بیدار و عقل را تحریک می‌کند تا حقیقت روشنی یابد.

در این میان، مناسبت اربعین از ویژگی خاص خود برخوردار است. اولین ویژگی، حضور کثیری از مردم آن‌هم نه فقط شیعیان بلکه از مذاهب و ادیان دیگر در کنار هم قرار می‌گیرند. اگر چه ممکن است این در کنار هم بودن، انگیزه‌های متفاوتی داشته باشد اما مهم این است که توجه به یک موضوع و تأمل در یک حرکت است و آن هم فکر و اندیشه و راه و رسم امام حسین علیه‌السلام است.

امروز اربعین به عنوان یک موضوعی که همه ملت‌ها را متوجه خود کرده و سانسورهای خبری را درهم کوبیده و صدای خود را به کل دنیا رسانده است. حضور افراد از کشورهای مختلف حتی غیرمسلمان می‌تواند یک سفیری برای رساندن شور و احساس همراه با عقلانیت مردمی باشد که از این طریق با چراغ هدایت و کشتی نجات سیدالشهداء به سعادت دست یابند و این مهم وظیفه شیعیان حاضر در مراسم اربعین و برگزارکنندگان این حرکت عظیم را بیشتر می‌کند.

اهمیت زیارت اربعین در روایات ما و خصوصاً بیان معروف حضرت امام حسن عسکری(ع) به عنوان نشان ایمان معلوم و روشن است و همچنین خدمت به زائر امام حسین(ع) توفیق بسیار بزرگی است که خدا به بندگان خود مرحمت می‌نماید.

بر این اساس عزیزانی که در این مسیر گام بر می‌دارند، دارای اجر و ثواب هستند و قدر این توفیق را بدانند. همه مردم در برگزاری این مراسم کمک کنند و همت خود را به کار بگیرند و باید دقت داشت مراسم مربوط به اهل بیت علیهم‌السلام و خصوصاً حضرت امام حسین(ع) همیشه به همت مردم بوده، این عاشقان بودند مال و جان دادند، کربلا و زیارت سیدالشهدا را زنده نگه داشتند و توانستند حرکت عظیم اربعین و عزاداری‌های محرم و صفر را خلق کنند و با توجه به تبلیغات گسترده معاندان و شبهه افکنان درباره عزاداری ولی باز مردم روز به روز عشق و ارادتشان نمایان‌تر شد.

عزیزان موکب‌دار نیازها را شناسایی کنند و علاوه بر خدمات شخصی از موضوع خدمات فرهنگی غافل نشوند و مانع حضور و اثرگذاری جریان‌هایی باشند که در ایام اربعین دست به کار می‌شوند که با هدف و حرکت امام حسین مغایرت دارد. مسئولان نیز زمینه‌سازی کنند تا زائران به راحتی توفیق زیارت اربعین را داشته باشند و از قبل پیش‌بینی‌های لازم را برای حل مشکلات در نظر بگیرند. نوکری و خدمت به آستان حضرت اباعبدالله(ع) بالاترین خدمت است و من دست همه کسانی را که برای عزای امام حسین خدمت می‌کنند، می‌بوسم و از آنها طلب دعای خیر می‌کنم و از خدا می‌خواهم به حقیر نیز توفیق خدمت و نوکری این خاندان را مرحمت کنند.

در پایان از همه عزیزان برگزارکننده این مراسم تشکر می‌نمایم.

مرز مهران از چه زمان پذیرای زائران اربعین است؟

در ادامه حجت‌الاسلام علی چراغی‌پور مدیر کانون فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام و مسؤول ستاد اربعین شهر مرزی مهران با ارائه گزارشی از وضعیت مرز مهران گفت: سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر از مرز مهران به سفر اربعین رفتند. الان ۱۷۰ موکب در مرز مهران مستقر شدند که خدمات مختلف به زائران خواهند داشت.

وی افزود: خدمت به زائران اربعین در مرز مهران از ۲۷ مرداد تا ۲۲ شهریور ادامه خواهد داشت.

چراغی‌پور افزود: ۵۵ کانون مساجد که در مسیر زائران هستند، خدمت‌رسانی می‌کنند و ۱۰ مسجد هم شبانه‌روزی خدمات به زائران در شهر مهران می‌دهند.

وی گفت: ۱۳ استان اعلام کردند که در مرز مهران موکب فرهنگی برپا کنند.

مرز خسروی برای اربعین امسال ۲۴ ساعته فعال است

در ادامه حجت‌الاسلام کلاته‌پور مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه در این نشست اظهار داشت: موکب‌ها باید وسایل خود را از مرز سومار عبور دهند. البته وعده دادند که مرز خسروی هم ترانزیت شود اما هنوز محقق نشده است.

وی افزود: مرز خسروی امسال برای اربعین شبانه‌روزی است و بناست ظرف ۱۴ ثانیه خروج زائران با مهر زدن و …. انجام شود.

پیش‌بینی عبور ۵۰۰ هزار زائر از مرز تمرچین

رضایی مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان شرقی هم در این نشست از مرز تمرچین گزارش داد و اظهارداشت: مرز تمرچین امسال برای دومین سال پذیرای زائران اربعین خواهد بود. سال قبل ۷۰ هزار نفر از مرز ما به عراق رفتند و امسال پیش‌بینی می‌شود که ۵۰۰ هزار نفر در این مرز راهی عراق شوند.

وی افزود: مسیر مناسب‌سازی شده است و به نظر می‌رسد، امسال برنامه‌ها بهتر باشد. موکب بسیار خوبی در اربیل برپا شده است. همان مسیری که استان‌های شمالی باید به سمت مهران طی کنند در عراق سپری می‌شود.

رضایی گفت: آب و هوا در مرز تمرچین نسبت به دیگر مرزها مناسب‌تر است. کانون‌های مساجد ۶ موکب در مسیر و یک موکب اصلی در مرز خواهد داشت. این مرز محل عبور زائران کشورهای ترکیه و آذربایجان هم خواهد بود.

مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان شرقی افزود: این مرز ۲۴ ساعته بناست فعال باشد و زمان عبور از مرز هم بسیار کوتاه است.

پیش‌بینی عبور ۳۵۰ هزار زائر از مرز باشماق

کیامهر مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کردستان گفت: مرز باشماق و مریوان امسال برای دومین سال پذیرای زائران اربعین هستند. سال قبل ۵۰ هزار نفر عبور کردند که امسال پیش‌بینی عبور ۳۵۰ هزار نفر را داریم.

وی ادامه‌داد: این مرز هم آب و هوای خوبی دارد. این مرز سال قبل ۲۴ ساعته نبود اما هنوز برای امسال تصمیمی گرفته نشده است. عبور از این مرز شما را وارد شمال عراق می‌کند و افراد اول می‌توانند وارد کربلا شوند.

کیامهر تصریح کرد: میزبان زائران در کشور عراق مردم اهل سنت هستند که سال قبل پذیرایی بسیار خوبی داشتند.

مساجد کشور پذیرای زائران اربعین در مسیر سفر باشند

حجت‌الاسلام کمال خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در این نشست ابتدا به روضه‌خوانی پرداخت و سپس اظهار داشت: اگر در کل کشور شبکه‌ای به نام مسجد شکل بگیرد می‌تواند در کنگره اربعین اثرگذاری بسیاری داشته باشد. مسیر پیاده‌روی اربعین و خدمات‌رسانی و فرهنگ آن باید به داخل کشور و شهرها بیاید. امسال اولویت مساجد و کانون‌ها باید این باشد تا عطر کربلا در آن‌ها پیچیده شود. در این مسیرها در مرزهای مختلف تنها شبکه‌ای که امکان و گسترش را دارد و می‌تواند با هزینه کمتری خدمت‌رسانی کند، مساجد هستند.

وی افزود: اگر فردی از مشهد حرکت کند تا از مرز تمرچین عبور کند در طول مسیر باید از خدمات مساجد بهره‌مند باشد. خدمت‌رسانی در مسیر موجب می‌شود که تصادف‌های جاده کم شود و زائران در مساجد استراحت کنند. ما نیز می‌توانیم خوراک معنوی و فرهنگی خوبی به آن‌ها دهیم.

خداداده تصریح کرد: خدمت در طریق حسین حتماً خدمت بر طریق حسین است. هرچقدر بتوانیم مضامین نهضت امام حسین(ع) را تبیین کنیم، می‌توانیم خدمت خوبی برای زندگی حسینی و زینبی داشته باشیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: با همکاری وزارت آموزش و پرورش امسال هزار زائر زیارت اولی را به زیارت اربعین اعزام خواهیم کرد.

در ادامه این نشست کارگاه‌هایی برای هماهنگی برنامه‌های کانون‌های مساجد در اربعین برپا شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا