واکنش شخصیت‌های سیاسی عراق به تحولات منطقه سبز بغداد

شخصیت‌های سیاسی مختلف عراق به تجمع هواداران جریان صدر در منطقه سبز بغداد و ورود به صحن پارلمان واکنش نشان داده و خواستار گفت‌وگوی جدی مقتدی صدر با چارچوب هماهنگی شدند.

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه :«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر را به گفت‌وگوی جدی با چارچوب هماهنگی دعوت کرد.

وی هدف از این امر را خروج از بن‌بست سیاسی و چاره‌اندیشی برای دور کردن کشور از خطرهای احتمالی عنوان کرد.

العامری از رهبر جریان صدر خواست تا برای مصون ماندن کشور و مردم از خطرات احتمالی به راه‌حل‌های ممکن فکر کند.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق هم در واکنش به تحرکات امروز طرفداران جریان صدر گفت که با توجه به برهه حساسی که کشور در آن به سر می‌برد همه باید آرامش را در دستور کار خود قرار داده و گفتمان عقلانیت را در پیش بگیرند.

«نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون نیز گفت: برادران در چارچوب هماهنگی و جریان صدر را به اتخاذ موضع مسئولانه و گفتگو جدی به دور از تاثیرپذیری منفی دعوت می‌کنم.

شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عنوان کرد که درخواست رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای اولویت دادن به گفتگو موضع مورد اتفاق همه اعضای چارچوب هماهنگی است.

الخزعلی گفت که «ما از همه می‌خواهیم که صلح را حفظ کرده و از لغزش به سمت هرج و مرج جلوگیری کنند».

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق هم خواستار گفت‌وگوی فوری گروه‌ها و احزاب سیاسی با یکدیگر و تصریح کرد: اگر آتش فتنه برافروخته شود، همه را می‌سوزاند که در این صورت، همه بازنده خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در وضعیت بسیار حساسی هستیم و تنها راه برون‌رفت، گفتگو و تفاهم است، تصریح کرد: همگان را به خویشتنداری و صبر و عقلانیت و عدم درگیری با نیروهای امنیتی و احترام به نهادهای دولتی دعوت می‌کنم.

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به تحولات اخیر عراق و ورود هواداران جریان صدر به ساختمان مجلس گفت: بر این اساس، صادقانه و با نیت پاک از برادرانمان در جریان صدر و چارچوب هماهنگی می‌خواهیم که گفت‌وگویی مستقیم و بدون محدویت را آغاز کنند و در سقف میهن و منافع ملی و صیانت از خون ملت عراق با یکدیگر به تفاهمی برسند که رنج‌ها و دغدغه‌ها و منافع ملت عراق در آن در نظر گرفته شود، گفت‌وگویی که در آن هر طرف به دیگری اطمینان دهد که در پی حذف کسی نیست.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین اظهار داشت: بار دیگر تأکید همیشگی‌مان را تکرار می‌کنیم که مذاکره تنها راه و کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به راه حل مناسب جهت نجات میهن و در امان ماندن از لغزش‌هایی است که ممکن است کشور را به نقطه‌ای نامعلوم بکشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا