بهره‌برداری داعش از افغان‌های افراطی ساکن غرب

در گزارش تحلیلی احتمال سازماندهی حملات گروه تروریستی داعش علیه غرب را به دلایل فوق بسیار ضعیف خواند اما با این وجود بزرگترین مزیت موجود برای این گروه را امکان بهره گیری آن از شبکه‌های افراطی موجود افغان مقیم در کشورهای غربی و شبه‌نظامیان ضد شیعه در مناطق بلوچستان برای انجام هرگونه حملات تروریستی ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه : موسسه صلح آمریکا در گزارشی مدعی بهره برداری گروه تروریستی داعش از افغان‌های افراطی ساکن غرب شد.

این موسسه آمریکایی مدعی شد که گروه ترویستی داعش همچنان از پتانسیل سازماندهی حملات تروریستی در سراسر جهان به ویژه در جنوب آسیا برخوردار است به ویژه اینکه به راحتی می تواند از افغان های افراطی مقیم کشورهای غربی و شبه‌نظامیان ضد شیعه در مناطق بلوچستان برای این منظور بهره برداری کند.

این گزارش با اشاره به خاستگاه، وضعیت فعلی و آینده گروه تروریستی داعش در جنوب آسیا و تهدیدات آن برای کشورهای غربی، این گروه را با سه چالش عمده رو به رو دانست، چالش هایی که بر توانایی های آن برای انجام حملات خارجی اش موثر خواهند بود.

ابتدا اینکه این گروه و شبکه‌های مرتبط با آن در جنوب آسیا همچنان فاقد ساختار اختصاصی برای برنامه‌ریزی و اجرای حملات خارجی هستند، دوما اینکه حوزه فعالیت آن امروزه تا حد زیادی فقط به افغانستان محدود شده و با محدودیت های امنیتی از سوی طالبان هم رو به رو است و سوم اینکه تنها می تواند از تعداد کمی از نیروهای خارجی مقیم غرب نیروگیری کند، لذا در عمل از امکان آموزش اتباع غربی و سپس اعزام آنها برای انجام حملات برونمرزی در آن کشورها چندان بهرمند نیست.

این گزارش تحلیلی احتمال سازماندهی حملات گروه تروریستی داعش علیه غرب را به دلایل فوق بسیار ضعیف خواند اما با این وجود بزرگترین مزیت موجود برای این گروه را امکان بهره گیری آن از شبکه‌های افراطی موجود افغان مقیم در کشورهای غربی و شبه‌نظامیان ضد شیعه در مناطق بلوچستان برای انجام هرگونه حملات تروریستی ارزیابی کرد.

این گزارش همچنین با اشاره به تقریبا ۱۵ اقدام تروریستی چندسال اخیر داعش خراسان، نوشت: هر چند داعش نمی‌تواند به صورت مستقیم حملات در کشورهای غربی را سازماندهی کند اما قادر است منافع کشورهای غربی را در حوزه جنوب آسیا و کشورهای منطقه هدف قرار دهد.

این گزارش درباره جذب نیروهای جدید توسط داعش نیز افزود: موضوع اصلی تبلیغات پس از ظهور مجدد این گروه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که تمرکز اصلی جذب نیرو این گروه ترویستی در پاکستان از میان قبایل پشتون در خیبرپختونخوا، جوانان رادیکال در جامعه سلفی افغانستان و همچنین شبه‌نظامیان ضد شیعه در مناطق بلوچستان است.

این گزارش با تاکید بر اینکه داعش خراسان مستقر در افغانستان و کشورهای آسیای میانه همچنان از سربازان پیاده طالبان و جامعه سلفی افغانستان برای اقدامات تروریستی خود استفاده می کنند افزود: با محدودیت هایی که گروه طالبان برای دیگر گروه های موجود در افغانستان (از جمله داعش) ایجاد کرده است، رهبران داعش خراسان رهبران طالبان را به خیانت به اهداف جهادی متهم می کنند و سعی می کنند انتقام محدودیت‌های مذهبی اعمال شده بر سلفی‌ها را از آنها بگیرند.

تحلیل موسسه صلح آمریکا اقدامات محدودکننده گروه طالبان در افغانستان را عامل دیگری برای تاثیرگذاری تبلیغات گروه تروریستی داعش درمیان افغان های مقیم افغانستان و همچنین کشورهای غربی ارزیابی کرد و افزود: اگرچه گروه طالبان نیز تبلیغات خاصی برای جذب گروه های سلفی در منطقه انجام داده است اما به حاشیه رانده شدن اقلیت‌ها، شکاف‌های داخلی شدیدی را در کشورهای جنوب آسیا ایجاد می‌کند و این گروه‌ها را بیشتر به سمت داعش سوق خواهد داد.

این گزارش به همه رهبران جهان توصیه می کند برای مبارزه با داعش در سراسر جهان، به اقلیت های قومی موجود در کشورهایشان احترام بگذارند تا زمینه جذب این اقلیت ها به گروه تروریستی داعش مسدود شود و در عین حال برای جلوگیری از تاثیرات منفی تبلیغات آنلاین داعش و همچنین شبکه‌های حامی آن، تولید و انتشار آنلاین محتواهای افراطی به مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های رمزگذاری‌شده مانند فیس‌بوک مسنجر و تلگرام نیز محدود شود.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا