آیا روزه داری برای بیماران دچار زخم معده مجاز است؟

عضو فرهنگستان علوم پزشکی شرایط روزه داری در بیماری‌های مختلف گوارشی مانند زخم معده و کبد چرب را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه :ناصر ابراهیمی‌دریانی، فوق تخصص گوارش و عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به روزه‌داری در افراد دارای بیماری‌های گوارشی، بیان داشت: افرادی که زخم معده و زخم اثنی‌ عشر فعال دارند؛ یعنی افرادی که سابقه اثنی‌عشر دارند و اکنون این زخم غیرفعال است و اثرات قدیمی زخم را نشان می‌دهد اما اکنون دردی ندارند و میکروب هلی‌باکتر از بین رفته است، توصیه می‌شود در شروع سحر و افطار شروع پتنتوپرازول و یا امگاپرازول مصرف کند و در چنین افرادی روزه‌داری ایرادی ندارد.

وی اضافه کرد: اگر زخم معده و اثنی‌عشر فعال باشد این چنین افرادی نباید روزه بگیرند؛ ضمن اینکه در خصوص بیماری‌های کولیت روده مطالعات نشان می‌دهد اگر فردی دارای اعتقادات مذهبی باشد با توجه به اینکه منشأ این بیماری تنش‌های عصبی و روحی است و فرد با آرامش فکری و دعا می‌تواند از این تنش‌ها دعا کند در اینگونه بیماران روزه‌داری کاملا مفید بوده؛ به شرطی که رژیم غذایی و جلوگیری از تنش‌های روحی صورت گیرد.

فوق تخصص گوارش و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ابراز داشت: بیماری دیگر گوارشی کولیت زخم روده است که فرد دچار این بیماری دارای وضعیت اسهال با خون و بلغم است که اگر متوسط یا شدید باشد؛ یعنی بیمار 4 بار در روز اجابت مزاج خونی داشته باشد چنین افرادی نباید روزه بگیرند.

ابراهیمی‌دریانی با اشاره به روزه‌داری در افراد مبتلا به کبد چرب خاطرنشان کرد: بیماری که کبد چرب دارد نه تنها روزه‌داری برای او ضرر ندارد بلکه مفید است به شرط اینکه بعد از هر هفته نیم‌کیلو وزن کم کند.

وی افزود: در مورد افرادی که دچار سیروز کبدی هستند یعنی کبد آنها خشک و بدون فعالیت است چنین افرادی نباید روزه بگیرند ضمن اینکه روزه‌داری برای افراد دچار هپاتیت، هپاتیت B و C ایرادی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا