شایع‌ترین علت پای پرانتزی در کودکان

دکتر امیرحسین حسینی به شایع‌ترین علت ایجاد پای پرانتزی در کودکان اشاره کرد و افزود: معمولا در شیرخواران ۱۲ تا ۱۸ ماهه به‌صورت طبیعی مقداری پای پرانتزی دیده می‌شود، خصوصا در نوزادان کوچک‌تر این موضوع شایع و طبیعی است.

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه: فوق تخصص اطفال کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به والدین، هشدار داد.

فوق تخصص اطفال کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به والدین، هشدار داد که آموزش و یا اجبار به راه رفتن زودتر از موعد در شیرخواران می‌تواند باعث عدم تقارن پاها و پرانتزی شدن آن شود.

دکتر امیرحسین حسینی به شایع‌ترین علت ایجاد پای پرانتزی در کودکان اشاره کرد و افزود: معمولا در شیرخواران ۱۲ تا ۱۸ ماهه به‌صورت طبیعی مقداری پای پرانتزی دیده می‌شود، خصوصا در نوزادان کوچک‌تر این موضوع شایع و طبیعی است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با بیشتر شدن سن کودک روند رشد پاها اصلاح شود.

این متخصص اطفال کودکان خاطرنشان کرد: شیرخواران بالای ۱۸ تا دو سال که به خوبی راه می‌روند، اگر همچنان تحمل وزن خود را ندارند و پرانتزی راه می‌روند، باید برای بررسی بیشتر توسط پزشک متخصص ویزیت شوند.

او با بیان اینکه بیماری‌های مختلفی سبب بروز پای پرانتزی در کودک می‌شوند، گفت: احتمال ابتلا به نرمی استخوان، کمبود ویتامین D و یا شکستگی‌هایی که در استخوان پا و زانو ایجاد شده، می‌تواند موجب شود تا کودک شما پرانتزی راه برود؛ بنابراین برای درمان باید به محض مشاهده نشانه‌ها کودک تحت درمان قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تاکید کرد: نکته مهم این است که راه رفتن غیرطبیعی از موضوع تکامل و فیزیولوژیک بودن در سنین پایین تشخیص داده شود.

وی به والدین توصیه کرد: توجه داشته باشید اگر تنها در یک طرف بدن و یا یک زانو مشکلی مشاهده کردید باید بدانید این مسله غیر طبیعی و نیازمند درمان توسط جراح ارتوپد یا متخصص اطفال است.

حسینی درباره روش‌های پیشگیری از بروز پای پرانتزی توضیح داد: در سنین پایین پرانتزی بودن پا کاملا طبیعی است و نیاز به مداخله یا پیشگیری ندارد، ولی برای کودکان بالای دوسال باید برای عدم تقارن و غیرهماهنگ بودن سایز پاها اقدامات درمانی انجام شود، ارجاع به موقع به متخصص و رعایت توصیه‌های پزشک مهم‌ترین اقدام برای درمان پای پرانتزی است.

وی ادامه داد: استفاده از جراحی‌های ترمیمی و در مواردی که مشکوک به نرمی استخوان و شلی مفصل هستیم بررسی‌های آزمایشگاهی و تجویز دارو از جمله درمان‌های پای پرانتزی است.

بنابراعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در خاتمه یادآور شد: گاهی شروع و یا تحمیل راه رفتن‌های خیلی زود به شیرخوارن خصوصا در سنین کمتر از ۱۰ یا ۱۱ ماه می‌تواند مشکلاتی مثل پای پرانتزی را برای کودک شما ایجاد کند، بنابراین آموزش راه رفتن پیش از موعد را به شیرخوارن تحمیل نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا