چرایی بسته شدن مرزهای شش گانه ایران با عراق در آستانه اربعین حسینی

فرمانده قرارگاه اربعین پلیس ضمن تشریح وضعیت نگران‌کننده زوار در پایانه‌های مرزی، کندی کار، نبود سیستم حمل و نقل و عدم ارائه خدمات مناسب را از جمله مواردی دانست که منجر به تصمیم گیری در خصوص انسداد مرزها شد.

به گزارش پایگاه فرهنگی مذهبی بچه شیعه و به نقل از ستاد اربعین کشور: سردار محمد شرفی فرمانده قرارگاه اربعین فراجا در رادیو اربعین به تشریح آخرین وضعیت حضور زوار در مرزهای عراق اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از وضعیتی که در مرز خسروی به وقوع پیوست و وضعیت نگران‌کننده‌ای را به دلیل عدم خدمت دهی مناسب در طرف عراقی، ظرفیت نامناسب در حمل و نقل، کندی کار و به خصوص آفتاب و گرمای هوا شاهد بودیم که سلامت زوار را به خطر انداخت، دستگاه دیپلماسی وارد کار شده و در نهایت با همکاری طرف عراقی در آن موقع قضیه حل شد.

 سردار شرفی تصریح کرد: دیشب در مهران نیز شاهد کندی خدمات، نبود حمل و نقل عمومی، نبود خدمات و حتی آب در آن سوی مرز بودیم که شرایط خطرناکی را به وجود آورد و زوار را دچار ناراحتی تنفسی کرد در صورتی که امداد و نجات نیز در آن طرف ضعیف بود.

وی افزود: در سفری که وزیر کشور و مسؤولان به کشور عراق داشتند، تعهداتی گرفته شد اما این تعهدات عملی نشد و شرایط نگران کننده باز هم به وجود آمد که در نهایت با توجه به شرایط موجود، ساعت یک بامداد جلسه اضطراری ستاد اربعین تشکیل شد.

سردار شرفی اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که فعلاً زواری که هنوز سوار اتوبوس نشده‌اند، بلیت‌های شان صادر نشده و وجوه به آنها استرداد شود.

 فرمانده قرارگاه اربعین فراجا تصریح کرد: افرادی هم که در مسیر هستند به خاطر سلامت و حفظ ایمنی و کرامت خود از مراجعه به مرزها خودداری کنند.

سردار شرفی در خصوص وضعیت افرادی که هم اکنون در پایانه‌های مرزی حضور دارند، اعلام کرد: آنهایی که در پایانه‌های مرزی هستند، صبوری کرده و با مأموران پلیس همراهی کنند تا بتوانیم در ادامه با شرایط ایمن، کار خروج آنها را انجام دهیم.

وی گفت: شرایط مهران فعلاً مدیریت شده است اما در باشماق نیز عبور زوار به خاطر نبود سیستم حمل و نقل ناراحت کننده است و شرایط خیلی خوبی نیست به خصوص برای کودکان، زنان و افرادی که بیمار هستند؛ چرا که فضا به شدت نگران کننده است.

 فرمانده قرارگاه اربعین فراجا به زوار توصیه کرد که سفر خود را به تعویق انداخته و اجازه دهند فضا رصد شده و اگر شرایط مهیا شد با اطلاع رسانی به مرزها مراجعه کنند.

سردار شرفی گفت: در حال حاضر طبق دستور هیچگونه گذرنامه تمدید نشده و برگ گذر ویژه اربعین نیز صادر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا