۸ توصیه به موکب‌داران اربعین ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه : سفر میلیونی زائران به عتبات عالیات در ایام اربعین، نشانه‌ حیات و بالندگی نهضت بزرگ عاشورا و فرصتی بی‌نظیر برای پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام جهت معرفی این نهضت و حماسه بزرگ به جهانیان است.

 

در دو دهه اخیر که در ایام منتهی به اربعین حسینی، زائران و عشاق امام حسین(ع) مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند، موکِب‌هایی که ایستگاه‌های خدمات‌رسان به زائران هستند، در این مسیر فعال و پذیرای زائران می‌شوند.

 

با افزایش چشمگیر زائران حسینی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین، تعداد موکب‌ها نیز افزایش یافته است و امسال حدود 3 هزار موکب از 31 استان کشور فعالیت خواهند کرد اما لازم است موکب‌داران به برخی نکات و توصیه‌ها توجه کنند که در این مطلب به آن پرداخته شده است:

مجموعه اقدامات موکب‌ها در کشور عراق برای خدمات‌رسانی به زائرین حسینی باید با هماهنگی و محوریت ستاد بازسازی ستاد عتبات عالیات صورت گیرد.

 

احترام به قوانین میزبان اصلی زائران اربعین حسینی یعنی مردم و دولت عراق ضروری است بنابراین موکب‌داران و زائران ایرانی باید به قوانین، آداب و رسوم و فرهنگ کشور میزبان راهپیمایی عظیم اربعین حسینی پایبند باشند.

 

از ایجاد فضای رقابت منفی بین موکب‌های ایرانی و عراقی پرهیز شود (مردم و عشایر عراقی، گاه با برپا کردن یک چادر یا خیمه ساده و تقدیم چای و خرما، خالصانه و با تمام وجود به میزبانی از زائران اربعین حسینی می‌پردازند، لذا هر اقدامی از سوی موکب‌های ایرانی که القاکننده فضای رقابتی یا تفاخر به امکانات باشد، امری نکوهیده و ناپسند است).

 

حضور موکب‌های بزرگ وابسته به نهاد‌های بزرگ دولتی نباید به گونه‌ای باشد که این حرکت بزرگ مردمی را تحت‌الشعاع قرار داده و عرصه را برای خدمت موکب‌های مردمی کوچک تنگ کند.

 

قرار گرفتن در حلقه خادمان سیدالشهدا(ع) می‌طلبد تا موکب‌داران و خادمان مواکب ایرانی با تمام توان و روی گشاده به استقبال زائران حسینی بروند و خدای ناکرده با تند‌رویی ناشی از خستگی، زائران را رنجیده خاطر نکنند.

 

موکب‌داران باید تا زمان تکمیل ظرفیت موکب، پذیرای همه زائران چه ایرانی و چه غیر ایرانی باشند و خدای ناکرده به بهانه اینکه موکب مختص زائران فلان شهرستان یا گروه است، مانع ورود سایر زائران حتی زائران خارجی نشوند.

 

تشکیل موکب‌های مشترک با برادران عراقی افزون بر پیامد‌های مثبت فرهنگی، به کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تامین زمین و زیرساخت‌ها و… نیز کمک خواهد کرد.

 

در صورت امکان، در موکب‌های بزرگ که پذیرش تعداد زیاد زائر دارند؛ پزشک، امکانات درمانی سرپایی و آمبولانس پیش بینی شود.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا