سفر تک نفره به عتبات عالیات چقدر آب می خورد؟

سفر به عتبات به صورت انفرادی افزایش یافته است که البته این نوع سفرها در حالی که زائران قصد تشرف کوتاه مدت داشته باشند، به صرفه است، اما چگونه می‌توان به صورت انفرادی یا گروه دوستانه به زیارت عتبات مشرف شد؟

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه : کاهش تقاضا برای سفرهای زیارتی عتبات در قالب کاروان‌ها در حالی است که برخی معتقدند سفر انفرادی به عتبات بصرفه‌تر است و هزینه کم‌تری برای زیارت عتبات می‌پردازند. البته برخی هم سفر انفرادی را به دلیل نبود تنوع بسته زیارتی از سوی سازمان حج و زیارت به ویژه در زمینه مدت زمان سفر انتخاب می‌کنند.

سفرهای انفرادی و خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت در ایام مناسبتی بیش از سایر ایام طرفدار دارد؛ تا جایی که برخی به صورت گروه دوستانه، هیأت یا حتی انفرادی برای حضور در اعتاب مقدسه عراق در مناسبت خاص یا حتی شب‌های جمعه کربلا که شب زیارتی امام حسین علیه‌السلام است، به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.

از اواخر خرداد امسال که مرزهای زمینی باز شد و برای تشرف به عراق دیگر نیازی به اخذ ویزا هم نیست، سفر زمینی عتبات افزایش یافته است. البته برخی هم همچنان سفر هوایی را انتخاب می‌کنند و معتقدند که برای زیارت امام حسین علیه‌السلام هر چه هزینه کنیم، چند برابر بازمی‌گردد.

در ادامه به بررسی سفر انفرادی عتبات به صورت هوایی و زمینی در بازه زمانی خارج از ایام مناسبتی می‌پردازد. چرا که هزینه این سفرها در ایام مناسبتی بیش‌تر می‌شود و حتی با توجه به تکمیل بودن ظرفیت بسیاری از هتل‌ها و گارانتی کردن آنها توسط افراد یا حتی شرکت‌های مختلف، ممکن است امکان اسکان در بسیاری از هتل‌ها برای سفرهای انفرادی فراهم نباشد.

اولین اقدام برای سفر عتبات، داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار است. در صورتی که فردی قصد تشرف به عتبات به صورت هوایی را داشته باشد، باید بلیت پرواز به نجف یا بغداد را از یکی از سایت‌ها یا دفاتر گردشگری و زیارتی تهیه کند که البته هزینه پروازهای نجف با قیمت مناسب‌تری نسبت به بغداد عرضه می‌شود. هم‌اکنون هزینه بلیت پرواز تهران ـ نجف بین ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هزینه بلیت دوطرفه بین ۴ میلیون و ۴۰۰ تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، در حالی که هزینه بلیت یک‌طرفه پرواز تهران ـ بغداد بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. هزینه خروج از کشور هم برای سفر هوایی عتبات ۴۵ هزار تومان است.

البته گاهی در سفرهای انفرادی عتبات برخی از افراد بدون برنامه‌ریزی خاصی قصد تشرف به زیارت حرم‌های مقدس عراق را دارند که در این صورت می‌توانند برای کاهش هزینه سفر، بلیت لحظه آخری پروازهای نجف یا کربلا را تهیه کنند. در این صورت، هزینه بلیت پرواز به نجف در ایام غیرمناسبتی به حدود یک میلیون تومان هم کاهش می‌یابد.

هزینه تاکسی‌ها از فرودگاه نجف به حوالی حرم امام علی (ع)

در صورتی که پرواز زائران به فرودگاه نجف باشد، از فرودگاه نجف با مبلغ متنوعی به اطراف حرم می‌توان مشرف شد که اگر فردی داخل فرودگاه ماشین بگیرد، باید به ازای دربست کردن هر ماشین داخل فرودگاهی ۱۰ تا ۱۵ هزار دینار بپردازد که با محاسبه دینار ۲۸ هزار تومانی کنونی، این مبلغ بین ۲۸۰ تا ۴۲۰ هزار تومان متغیر است. البته در صورتی که فردی وسایل کم‌تری همراه داشته و بتواند از منطقه خارج پارکینگ فرودگاه، تاکسی بگیرد، با مبلغ حدود ۴ هزار دینار (۱۱۲ هزار تومان) می‌تواند به نزدیکی حرم امام علی علیه‌السلام برسد. البته گاهی اوقات ون‌هایی نیز در فرودگاه مستقر هستند که کرایه آن‌ها حدود ۲ هزار دینار (۵۶ هزار تومان) است که راننده ون‌ها تا زمان پر شدن ون منتظر می‌مانند و ممکن است زمان زیادی از افراد تلف شود.

سفر زمینی عتبات و امکان ورود به عراق از ۳ مرز

همچنین اگر کسی بخواهد به صورت زمینی عازم عراق شود، در کنار امکان رفتن به مرزهای مهران، شلمچه و خسروی با ماشین شخصی، می‌توان از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به شهرهای مرزی سفر کرد و پس از پرداخت عوارض خروج از کشور به مبلغ ۱۵ هزار تومان و عبور از گیت‌های مرزی، وارد خاک عراق شد.

در خاک عراق هم در بیشتر اوقات تاکسی و گاهی ون‌هایی در مرزهای مهران و شلمچه مستقر هستند که زائران را جابجا می‌کنند که از هر مرز متناسب با مسافت تا شهر مقصد هزینه آن متفاوت است؛ به طوری که از مرز مهران تا شهر کربلا هزینه تاکسی دربست حدود ۸۰ هزار دینار (۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان) یا به ازای هر نفر ۲۵ هزار دینار (۷۰۰ هزار تومان) می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه مرز مهران و شلمچه به صورت شبانه‌روز فعال است. اما زائران برای تردد از مرز خسروی باید بین ساعت ۷ تا ۱۶ در این مرز حضور داشته باشند. در خارج از این زمان امکان عبور از مرز وجود ندارد و ماشینی نیز در خاک عراق برای جابجایی زائران نیست.

هزینه اقامت یک شب در کربلا یا نجف؛ از اسکان در هتل تا حسینیه

برای محل اسکان نیز در سفرهای انفرادی چند نوع هتل و حتی حسینیه وجود دارد که قیمت هتل‌های نزدیک به حرم‌های مطهر عمدتا گران‌تر هستند. نکته دیگر اینکه بیش‌تر هتل‌های عراقی بدون آشپزخانه هستند و توزیع غذا نیز ندارند. بنابراین فقط اسکان است. البته برخی از هتل‌ها در کنار اسکان، وعده‌های غذایی نیز دارند که قیمت آن‌ها بالاتر است؛ به طوری که حتی در شهر نجف یا کربلا قیمت هر تخت در هتلی که غذا به صورت سلف سرویس سرو می‌شود، از ۲۳ تا ۳۸ دلار است که با محاسبه دلار ۴۰ هزار تومانی، این مبلغ از ۹۲۰ تا یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان می‌شود.

البته اگر فردی قصد تجربه سفر ارزان‌تری داشته باشد، می‌تواند در هتل بدون غذا، اسکان یابد که هزینه آن بین ۱۲ تا ۲۰ دلار (۴۸۰ تا۸۰۰ هزار تومان) است که گاهی برخی از هتل‌ها با دینار هم محاسبه می‌شود که بسته به دور یا نزدیک بودن آن به حرم و کیفیت و تمیزی اتاق‌ها قیمت آن برای اتاق ۲ تخته متوسط حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دینار (۸۴۰ تا ۹۸۰ هزار تومان) است.

همچنین امکان اسکان در برخی حسینیه‌ها نیز وجود دارد که برخی حسینیه‌ها بدون هزینه و برخی با قیمت پایین یعنی حدود ۳ تا ۶ هزار دینار (۸۴ تا ۱۶۸ هزار تومان) بسته به زمان تشرف متفاوت است. اسکان در حسینیه به طوری است که همه در یک شبستان بزرگ اقامت دارند و سرویس بهداشتی نیز مشترک است. اسکان در حسینیه‌ها برای آقایان و البته فقط در سفرهای کوتاه مدت یک روزه می‌تواند تجربه متفاوتی را برای زائران داشته باشد.

اگر زائری قصد داشته باشد که برای کاهش هزینه سفر، در هتل‌های دور از حرم هم اسکان داشته باشد، می‌تواند برای تشرف به حرم به جای کرایه تاکسی، از سه چرخه‌هایی با نام «توک توک» که فضای محدودی دارد، تا خیابان‌های اطراف حرم با قیمت حدود ۱.۵ تا ۳ هزار دینار (۴۲ تا ۸۴ هزار تومان) برود.

رستوران‌های متنوع در شهرهای زیارتی عراق و هزینه هر پرس غذای معمولی اطراف حرم

همچنین در صورتی که زائری اسکان بدون غذا در هتلی را انتخاب کند یا در حسینیه اقامت داشته باشد، برای تهیه غذا می‌تواند به رستوران‌های مختلف برود که در عراق رستوران‌های گرانقیمت با هزینه هر پرس غذا متوسط ۲۰ دلار (۸۰۰ هزار تومان) تا رستوران‌های عادی با هزینه هر پرس غذا متوسط ۸ دلار (۳۲۰ هزار تومان) و حتی مغازه‌های اطراف حرم و متوسط و ارزان با قیمت حدود ۳ دلار (۱۲۰ هزار تومان) وجود دارد. در اطراف حرم‌ها نیز برخی رستوران‌ها ساندویچ یا کباب را به دینار محاسبه کرده و قیمت آن از ۲ تا ۱۰ هزار دینار (۵۶ تا ۲۸۰ هزار تومان) است.

چرا با ماشین‌های عتبه‌ها به سایر شهرهای زیارتی برویم؟

 

اگر زائران بخواهند علاوه بر نجف و کربلا، به سایر شهرهای زیارتی عراق و حرم امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا و حرم امامین جوادین در کاظمین مشرف شوند، همراهی با ماشین‌های عتبه حسینیه یا عتبه علویه به منظور کاهش هزینه سفر و تأمین امنیت لازم پیشنهاد می‌شود. این اتوبوس‌ها از سیطره‌های بازرسی، به راحتی عبور کرده و وقت زائران در بازرسی سیطره و گیت‌های مسیر تلف نمی‌شود.

 

اتوبوس‌های عتبه حسینیه، از کربلا به هر مقصد هزینه متنوعی دارد که هزینه تشرف به نجف اشرف و زیارت مسجد کوفه و سهله برای هر نفر ۵ هزار دینار (۱۴۰ هزار تومان)، طفلان مسلم و کاظمین ۷ هزار دینار (۱۹۶ هزار تومان)، حرم سیدمحمد و سامرا ۹ هزار دینار (۲۵۲ هزار تومان)، حرم سیدمحمد، حرم سامرا و کاظمین ۱۰ هزار دینار (۲۸۰ هزار تومان) است که برای خرید بلیت اتوبوس به هر کدام از این شهرها، باید یک روز قبل اقدام شود و حرکت اتوبوس‌ها ساعت ۶.۳۰ صبح از انتهای خیابان سدره و روبروی مقام امام زمان (عج) است و تا آخر شب این اتوبوس‌ها زائران را به کربلا بازمی‌گردانند. در صورتی هم که فردی قصد داشته باشد در مقصد بماند، می‌تواند به راننده اتوبوس اطلاع دهد تا برای ادامه مسیر منتظر او نباشند.

بازگشت به کشور به صورت ز مینی و هوایی

 

حتی اتوبوس‌های عتبه حسینیه با مبلغ ۱۰ هزار دینار (۲۸۰ هزار تومان) ساعت ۶/۳۰ هر روز به سوی مرز مهران حرکت می‌کنند که زائران برای بازگشت زمینی به کشور می‌توانند بلیت را یک روز قبل تهیه کنند. همچنین در جایی به نام «گاراج» که تقریبا با خیابان‌های اطراف حرم فاصله دارد، ماشین‌هایی به شهرها و مرزهای مختلف پیش‌بینی شده که قیمت کرایه این ماشین‌ها مناسب‌تر از ماشین‌هایی است که در نزدیکی حرم برای جابجایی زائران وجود دارد.

 

زائران برای بازگشت هوایی به کشور باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر هزینه بلیت پرواز، کرایه تاکسی به فرودگاه نجف حداقل ۱۲ و حداکثر ۱۸ هزار دینار (۳۳۶ تا ۵۰۴ هزار تومان) است که هشت هزار دینار (۲۲۴ هزار تومان) آن به عنوان ورودی به فرودگاه از تاکسی‌ها اخذ می‌شود. در فرودگاه بغداد هم امکان ورود ماشین‌های خارج فرودگاهی وجود ندارد و زائران در کنار هزینه تا ورودی فرودگاه بغداد، باید مبلغ ۱۰ تا ۱۵ دلار (۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان) برای رسیدن به گیت فرودگاه بپردازند.

 

در صورتی که زائری قصد داشته باشد با همان امکانات و مدت تشرف کاروان‌های مجاز، به صورت انفرادی و خارج از چارچوب حج و زیارت عازم سفر شود، ممکن است هزینه این سفر بیش‌تر از قیمت تمام شده همراهی با سازمان حج و زیارت باشد. چرا که هم پرواز کاروان‌ها عمدتا چارتری است و هم هتل محل اسکان گارانتی می‌شود که به این ترتیب هزینه برای زائران کاروان‌ها کم‌تر لحاظ می‌شود. اما اگر زائری قصد داشته باشد در زمان محدودتر مشرف شود یا حتی امکانات کم‌تر همچون اسکان در حسینیه را انتخاب کند، هزینه این سفر ارزان‌تر خواهد شد.

هزینه سفر با کاروان‌های حج و زیارت در مدت یک هفته به صورت هوایی ۱۱.۵ تا ۱۳.۵ میلیون تومان است که این مبلغ برای سفرهای زمینی ۶.۵ تا ۷.۵ میلیون تومان تمام می‌شود.

توضیح نویسنده: ( این نرخ ها تا دی ماه و بهمن ۱۴۰۱ می باشد و به علت نوسانات ارزی ممکن است تغییر در آنها صورت گیر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا