حکومت نظامی در بغداد

برقراری مقررات منع آمد و شد در بغداد/ تعلیق جلسات کابینه عراق

به گزارش پایگاه خبری مذهبی بچه شیعه و به نقل از منابع عراقی، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد برای همیشه از صحنه سیاسی عراق کناره گیری خواهد کرد.

مقتدی صدر همچنین اعلام کرد که به جز سه نهاد تحت فرمان خود، تمام نهادهای وابسته به جریان صدر را منحل کرده است.

در پیام توئیتری مقتدی صدر در این خصوص آمده است: نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و هست. من هرگز ادعای عصمت، اجتهاد یا حتی رهبری نکرده و صرفاً خود را امرکننده به معروف و نهی کننده از منکر می‌دانم و هدفی جز اصلاح انحراف‌ها نداشته‌ام.

صدر افزود: من اعلام می‌کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از عرصه کناره‌گیری می‌کنم و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کنم.

وی در پایان نوشت: همگان را از تعهداتشان معاف کرده‌ام و اگر فوت کردم یا کشته شدم برای من فاتحه بخوانید.

منابع عراقی همچنین گزارش دادند که پس از اعلام کناره گیری نهایی مقتدی صدر از سیاست، صفحه‌های موسوم به «وزیر القائد» متعلق به صالح محمد العراقی در شبکه‌های اجتماعی بسته شده است.

کمیته سازماندهی و نظارت بر تظاهرات و اعتصاب‌های جریان صدر هم از پایان ماموریت و متوقف کردن فعالیت‌های خود خبر داد.

دفتر مقتدی صدر پس از اعلام کناره گیری او از صحنه سیاسی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:

۱. مشارکت به اسم جریان صدر در امور سیاسی و دولتی و همه نهادهای وابسته آن و همه فعالیت‌های اجتماعی ممنوع است.

۲. سر دادن شعار و اهتزاز پرچم به اسم جریان صدر ممنوع است.

۳. استفاده از هر گونه ابزار رسانه‌ای از جمله شبکه‌های اجتماعی به اسم جریان صدر ممنوع است.

همزمان رسانه‌های عراقی از حرکت طرفداران صدر به سمت مقرهای حکومتی در منطقه سبز بغداد خبر دادند.

برخی منابع خبری از تجمع طرفداران صدر مقابل کاخ ریاست جمهوری عراق در بغداد خبر دادند.گزارش هایی نیز از ورود شماری از آنها به داخل کاخ ریاست جمهوری منتشر شده است..

منابع خبری از استقرار گسترده نیروهای امنیتی عراقی در منطقه سبز خبر می دهند.همزمان با حضور طرفداران صدر در ورودی های منطقه سبز بغداد و تلاش آنها برای حمله به کاخ ریاست جمهوری، نیروهای ضد شورش به صورت گسترده در این منطقه مستقر شده اند. منطقه سبز منطقه بسته اعلام شده است. نیروهای امنیتی، منطقه سبز و پل جمهوری در مرکز بغداد را به طور کامل مسدود کردند.

فرماندهی عملیات مشترک بغداد از طرفداران صدر خواست فوراً منطقه سبز را ترک کنند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق ضمن درخواست از تظاهرکنندگان طرفدار صدر برای ترک فوری منطقه سبز بغداد، تاکید کرد که برای جلوگیری از هر گونه برخورد یا ریخته شدن خون عراقی ها، به بالاترین سطح خویشتنداری پایبند بوده است.

این نهاد نظامی، امنیتی همچنین بر مسئولیت خود برای محافظت از نهادهای دولتی و هیئت های دیپلماتیک و اموال عمومی و خصوصی تاکید و اعلام کرد: با تظاهرات مسالمت آمیز بر اساس قانون اساسی و قوانین موجود رفتار خواهد شد و نیروهای امنیتی به وظیفه خود برای دفاع از امنیت و ثبات پایبند خواهند بود.

الجزیره گزارش داد که طرفداران صدر از موانع امنیتی و دیوارهای سیمانی مقابل پارلمان عراق عبور کردند.

آخرین اخبار حاکی از آن است که معترضان وارد کاخ ریاست جمهوری شده اند. گفته می شود که پس از نزدیک شدن معترضان به کاخ ریاست جمهوری، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق خیلی زود این کاخ را ترک کرده است.

فرماندهی عملیات مشترک عراق با صدور بیانیه ای از اعمال مقررات منع آمد و شد در بغداد از ساعت سه نیم بعد از ظهر امروز دوشنبه خبر داد.ستاد عملیات مشترک عراق با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد که از ساعت ۱۵ و ۳۰ به وقت محلی تردد هرگونه خودرو و عابر پیاده در سراسر بغداد ممنوع است.

همزمان منابع عراقی از تحرکات طرفداران صدر در بصره هم خبر دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا